Paganchallenge | #52 Wat heb je dit jaar geleerd?

Hoewel het de bedoeling was dat je in 2016 Youtubefilmpjes maakte, heb ik op dit blog posts gemaakt over de Youtube Paganchallenge. De wekelijkse topics snijden verschillende onderwerpen aan binnen diverse stromingen van paganisme en hekserij. En dit is de laatste van 2016! Het onderwerp van week 52 luidt: “What have you learnt this year? What are your spiritual/pagan goals for next year?”

img_265241756266037

Nog eentje om eens goed over na te denken, en waar ik niet zo een kant-en-klaar-antwoordje op heb. Over mijn doelen in 2017 wil ik het sowieso later nog hebben, dus daar komt binnenkort nog een postje van online.

Maar wat heb ik dit jaar geleerd? Nu wil ik het hebben over het allerbelangrijkste:

Naar mijn lichaam luisteren

Het is iets wat ik pre-2016 ook al probeerde te doen, maar in 2016 ben ik me bewuster gaan worden van mijn lichaam en de signalen die het uitzendt. Een belangrijke reden hiervoor is/was mijn Weightloss-reis: door de professionele hulp die ik in juni 2016 gezocht heb, heb ik ontdekt waarom ik zo makkelijk bij kwam en zo moeilijk de kilo’s kwijt raak. We weten allemaal het algemene ‘zo werkt ons lichaam’, en toch weten we ook dat de ene persoon niet de andere is. Voor mij was het echter een openbaring om te zien dat mijn verbrandingscurve anders loopt dan die van veel andere mensen. Zo ben ik mijn middageten nog aan het verbranden, op het moment dat het avondeten geserveerd wordt. Maar ook andere grenzen ben ik tegenaan gelopen. Zoals de recente vermoeidheid die telkens de kop op stak, geconfronteerd worden met je eigen lichaam en zijn grenzen. Dat is pas een ogen-opener. Niet kwaad zijn op wat je niet kan, maar genieten van wat je wel kan – dat was mijn grootste les in 2016.

Grenzen

Uiteraard bestaan grenzen niet alleen binnen in je lichaam: er bestaan ook grenzen buitenaf. Het durven Nee-zeggen is zo een eigen grens aangeven, maar ook durven zeggen waar je je al dan niet goed bij voelt. Ik ben iemand (net zoals velen!) die het graag iedereen naar zijn zin probeert te maken, moeite om ‘nee’ te zeggen en zo iemand te kwetsen bijvoorbeeld. Vaak breng ik mezelf hierdoor in een positie, waar ik toe zeg op iets, waar ik achteraf gezien geen tijd; zin of energie voor heb. Fear-of-missing-out syndroom ook wel. Soms moet je echter durven voor jezelf kiezen en Nee-zeggen.

Gevoelens

Mensen die mij kennen weten dat ik gemakkelijk praat, maar mensen die mij echt kennen weten dat het vaak niet over gevoelens zal gaan. Er is slechts een select groepje mensen op deze wereld, tegen wie ik mijn gevoelens durf te uiten en meestal is het dan nog om advies te vragen: ‘Mag ik me zo wel voelen?’ Schaamte is één van de redenen. Een van de vragen die ik dan het meest stel is: ‘Overdrijf ik niet’. Uiteraard overdrijf ik soms, ik ben een leeuw voor iets. Maar ik heb in 2016 geleerd dat ik recht heb om me te voelen zoals ik voel – overdreven of niet. En dat ook te uiten. Dat is vooral een heel belangrijke les geweest in de relatie met Vriend.

Wat heb jij dit jaar geleerd?

Auteur: kaardawn

https://thejourneyofaurora.wordpress.com/

5 gedachten over “Paganchallenge | #52 Wat heb je dit jaar geleerd?”

  1. Mooie lessen! Echt om trots op te zijn 🙂

    Fijn ook om zo op een -voor mij (en volgens mij ook voor vele anderen) moeilijk- jaar terug te kijken en er iets positiefs uit te halen. Zo heb ik geleerd dat ik niet alles alleen kan/hoef te doen, dat om hulp vragen oké is en in sommige gevallen zelfs een ‘must’. Minder ‘mooi weer’ spelen dus en meer praten 😉

    Liefs, Anne

    Geliked door 1 persoon

  2. Ja, het was me het jaartje wel hè! Af en toe een traan (of 200) maar zeker ook gelachen en fijne momenten beleefd!
    Een van de lessen die ik meeneem uit 2016 is toch wel dat ik het komende jaar zal nemen hoe het komt. Niet te veel vooruit willen plannen, want dan komt daar toch niks van in huis en raak ik alleen gefrustreerd en moedeloos.
    Het was leuk je pagan challenge te volgen! Doe je die van 2017 ook mee? Ik twijfel nog steeds…

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie